Pod pokličkou: Díl 4 - Rozhovor s Jaroslavem Podestátem

Pod pokličkou: Díl 4 - Rozhovor s  Jaroslavem Podestátem

Rozhovor s Jaroslavem Podestátem vedoucím samostatného oddělení operativní nákup České pošty, s.p.

2. září 2025

 

Na přehled článků v této sérii se můžete podívat zde.

 

Jaroslav Podestát má dlouholeté neocenitelné odborné zkušenosti v oblastech strategického i operativního nákupu. Nákupní procesy jsou jeho každodenní rutinou, která však pro něj není nikdy všední.  V posledních letech se účastnil jak implementačních, tak rozvojových projektů, včetně projektu zavedení elektronické komunikace s dodavateli.

 

  1. Pane Podestáte, nedávno bylo nasezen do produktivního provozu samostatný nákupní proces pro společnost Balíkovna. Co bylo pro Vás největší výzvou?

Výzvou pro náš tým bylo rozdělit proces tak, aby měl co nejmenší vliv na změny současných postupů a zároveň eliminoval provozní dopady a omezení při samotném přechodu do produktivního provozu. Týkalo se to zejm. vytvoření a začlenění nového samostatného centrálního skladu OZ Balíkové služby s oddělenými materiály a s novým způsobem realizace objednávek do tohoto skladu. Velkou osobní výzvou pak byla příprava dat pro migraci kontraktů, objednávek a skladů s několika týdenní odstávkou objednávání. Samotnou migraci pak realizoval con4PAS, a.s., v případě skladů pak Kompetenční centrum ČP.

 

  1. Co Vám projekt dal a co vzal?

Po přibližně 2 letech to byl větší projekt, který se týkal všech modulů SAP a měl dopad do návazných non SAP úloh jako např. APOST. Je to vždy výzva a zároveň příležitost spolupráce s kolegy z ostatních modulů. A co mi vzal? Měl jsem připraveny drobné změny rozvojového charakteru, které jsem v rámci projektu chtěl realizovat, nicméně v harmonogramu pro ně již nebylo místa, snad jindy.

 

  1. Vidíte jinak podporu systému, když se podílíte na jeho implementaci?

U České pošty s.p. dělá podporu SAP Kompetenční centrum, při implementaci se většinou jedná o výběr z několika variant a tento samotný proces výběru mě samotného vždy obohatí a inspiruje k dalším možnostem třeba pro následný rozvoj.

 

  1. Je nějaký proces nebo oblast, která Vás v baví víc než ostatní?

U mě je to zejména Kontrakt management, u kterého jsem byl od začátku, kdy jsme jej nejdříve zasadili do SAP MM, společně s con4PAS, a.s.  pak implementovali v SAP SRM, kde se realizoval v několika následných menších projektech jeho další rozvoj. Na kontraktech z hlediska operativního nákupu totiž vše začíná, někdy i končí .

 

  1. V rámci projektu se vše točí okolo systému, aplikačního vzhledu a funkcionalit. Jak to vnímáte z pohledu zodpovědnosti za následné provozování?

Zásadní změnou je samozřejmě fakt, že OZ Balíkové služby mají svůj i personálně oddělený operativní nákup se svojí oddělenou číselnou řadou objednávek a svojí zodpovědností. Nicméně některé funkcionality oddělit úplně nejdou, zejména ty na nejnižší binární úrovni jako je správa centrálních číselníků (zakládání kmenových záznamů materiálů, dodavatelů, kontraktů, aj.) a taktéž správa nákupních katalogů v MDM. Tuto správu a údržbu dat pro OZ Balíkové služby zajišťujeme smluvně nadále u nás.

 

Děkuji za velmi zajímavý a inspirující pohled

Petra Terbrová